تحلیل کارشناس سوری از شرایط سخت آمریکا در مدیریت جنگ غزه

«رنا جهاد العفیف»، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با فارس، دلیل حمایت بی‌قید و شرط واشنگتن از جنایات رژیم صهیونیستی را «شرایط سخت آمریکا» دانست و تصریح کرد که دولت جو بایدن، به هر بهایی به دنبال یک پیروزی برای اسرائیل می‌گردد.

تحلیل کارشناس سوری از شرایط سخت آمریکا در مدیریت جنگ غزه

به گزارش گروه بین‌الملل سومین همایش ملی علمی پژوهشی پدافند غیر عامل، العفیف در ابتدای گفت‌وگو تصریح کرد که مواضع جنجالی آمریکا از جمله وتوی پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه، نشان می‌دهد که دولت جو بایدن در شرایط سختی قرار گرفته است، چرا که از یک سو می‌خواهد از اسرائیل حمایت کند و از سوی دیگر خواهان یک پیروزیِ سخت از اسرائیلی‌ها در مقابل حماس است.

تحلیلگر سوری در ادامه به یک اختلاف‌نظر مهم در جنگ غزه بین واشنگتن-تل‌آویو پرداخته و گفت که هدف اسرائیل از بین بردن حماس است، در حالی که خواسته آمریکا، تنها پایان دادن به کنترل حماس بر نوار غزه است؛ به همین خاطر فعلاً هر دو به دنبال تداوم جنگ هستند چرا که به هیچ‌یک از اهداف نرسیده‌اند.

وی در بخش دیگری به وجود تناقض‌های آشکار در سیاست و شک آمریکا اشاره کرده و توضیح داد که مقامات کاخ‌سفید مدعی‌ شدند که از اسرائیل خواسته‌اند تا تلفات غیرنظامیان را کاهش دهد، مردم را هدف قرار ندهد و از آن‌ها محافظت کند؛ این همان چیزی است که از لحن وزیر دفاع آمریکا برمی‌آید و او برخلاف تمام کمک‌های تسلیحاتی می‌گوید که تل‌آویو در نهایت شاید به یک پیروزی نظامی تاکتیکی دست یابد، اما ممکن است این نبرد، با شکست اسرائیل هم به پایان برسد.

العفیف در بخش دیگری از این گفت‌وگو وتوی قطعنامه آتش‌بس غزه را محکوم و تصریح کرد که با وجود همه تماس‌ها، حمایت‌ها و هشدارهای آمریکایی، جنون اسرائیل به اوج خود رسیده و تنها این سوال باقی می‌ماند که آیا این مجوز کشت و کشتار اعطاشده به تل‌آویو تاریخ انقضا هم دارد؟! آن هم در شرایطی که قتل‌عام پانصد فلسطینی با یک موشک دیده نمی‌شود اما شورای امنیت، با یک وتوی آمریکا فلج می شود. این‌ها شرکای نسل‌کشی و کشتار اسرائیل‌اند و به دنبال دستاوردی نظامی برای آن می‌گرددند.

نویسنده سوری در مقابل به موقعیت میدانی برتر حماس اشاره و تاکید کرد که برخلاف محور عبری و غربی، دستاوردهای مقاومت فلسطین منجر به انباشت قدرت شده و رزمندگان ما واقعیت‌های میدانی را تعیین می‌کنند؛ موقعیت مقاومت فلسطین به قدری بالاست که برای اولین بار از آغاز تجاوزات، روزی سه بار از بمباران تل آویو خبر می‌دهد و علناً، در طول روز شهرک‌های اشغالی را هدف قرار می‌دهد.

او در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با بیان اینکه حمایت نامحدود آمریکا از جنایات اسرائیل در غزه با وتوی آتش‌بس غزه در شورای امنیت فاش شد، تصریح کرد که وتوی این قطعنامه، حتی اگر صد کشور حامی توقف جنگ را تحریک کند، واشنگتن چگونه می‌خواهد دوگانگی سیاسی خود را توجیه می‌کند؟ تداوم این جنگ، به معنای از بین رفتن اعتبار و آبروی آمریکا به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود که همچنان بعد از گذشت دو ماه، به دنبال یک دستاورد نظامی، ولو خیالی می‌گردد.

ایالات متحده آمریکا بامداد شنبه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد؛ در حالی که ۱۳ عضو دیگر شورا به این قطعنامه رأی موافق داده بودند و انگلیس هم رای خود را ممتنع اعلام کرده بود.

پایان پیام/.

این نوشته در بین الملل ارسال و , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید